När man får oväntat besök


Imorse var det dags. Jag var på väg ner till tvättstugan som ligger i källaren. Lite kyligt hade det varit under natten och luften kändes fortfarande krispig konstaterade jag när jag öppnade ytterdörren. Stapplade ut i H:s Birkenstocks storlek 43 och ut på gården. Famlade med nycklarna vid källartrappan. Det var då jag såg den...

MUSEN!!!
Jag hade ju hört nåt om det magiska datumet 10 oktober, att det är då de flyttar in. Så det var ju inte långt ifrån.

Grejen var bara den....den rörde ju inte på sig. Den låg där helt stendöd och stel. (Nej den var inte stel säger H som fick uppdraget att plocka bort den)


Till vänster: välkommen husmus som bor i vår vindstrapp. Till höger: ovälkommen mus som inte hör hemma hos oss

Frågan var, hade den varit inne och vänt? Eller hade den letat efter husrum och liksom fallit på målsnöret, en decimeter från dörren? Ja, ingen aning men det är ingen jag kommer sakna framöver. Är glad att det inte var en råtta.

Idag har H satt lite isolering och gips, murat igen ett av alla de hål som finns i badrumsgolvet och lagt puts på skorstensmusen i vårt TV-rum. Nu brinner en brasa i kakelugnen och det är jättegott att lägga händerna på det varma kaklet.


Jag har äntligen blivit klar med målningen på balkongen. Fick åka ner på stan och köpa ordentliga penslar. Den som jag hade igår var lika bra som att måla med en kotte eller nåt. Och så fick vi god mat av svärmor. Där jag köpte penslar köpte jag också en musfälla.

/M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0