Vad betyder det nördiga ordet påta? Tror jag gjorde det idag nämligen

Idag tror jag att jag har påtat i trädgården.
Påtat förresten, vad är det för gammalt och nördigt uttryck egentligen?

Pajas låg i vagnen och jag gick runt och, som sagt, vad jag tror, påtade lite. Plockade grus som hamnat på gräsmattan. Plockade lite kvistar och löv. Plockade av någon anledning en hel del cigarettfimpar. Fyllde uppfarten med grus på de ställen där det fattades. Snick-snackade (också det ett ganska nördigt uttryck) med en granne som bor längre bort och som jag inte hade sett tidigare. Han bodde i ett gult hus, hade två barn och renoverade gärna, fast då med hjälp av hantverkare.

Inatt sov han lille prinsen medan jag låg sömnlös. Tänkte på pyramidekarna som vi har på varsin sida grinden. Tänkte att de är ju ruskigt höga. Tänkte att de borde nog beskäras, precis som grannen gjorde med sina för ett tag sedan. Varför låg jag och tänkte på det?

Nu har jag försökt skriva det här inlägget ganska länge eftersom det är svårt att skriva OCH att sjunga Trollrock för lille Pajas samtidigt.

"Jag träffa´ fyra troll som dansa rock n´ roll å det kom fler å fler från olika håll. Å skogens alla djur blev väckta ur sin lur och sa nu har det blivit våran tur. De rätta stegen spelar ju alls ingen roll, en hare hoppa upp å ner som en boll. Och älgen dansa tango helt utan kontroll så det blev trollrock, av varje sten å stock..."



För övrigt är jag nu ett steg närmare Himla-gardinen. Var inne i Rumokökbyggabohemohus-eller-vad-butiken-nu-heter idag och kollade. En beställningsvara dock. Suger på karamellen över helgen.


/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0